Eikö ole aika jännittävää, että vuoden värin määrittelee salaperäinen ryhmä asiantuntijoita salaisessa paikassa? Ja historia tämän kaiken takana on kuitenkin se, että PANTONE MATCHING SYSTEM® on standardiksi muodostunut painoteollisuuden käyttämä värijärjestelmä. Miten värijärjestelmästä tuli muotia, suunnittelua ja sisustusta ohjaava koodisto?
PANTONE MATCHING SYSTEM® tarjoaa yhteisen kielen suunnittelijoiden, valmistajien, vähittäismyynnin ja asiakkaiden välille. Kun viitataan PANTONE® kartan sävyihin, niin voidaan varmistaa, että puhutaan varmasti samasta sävystä. Tämä tietysti helpottaa tuotteiden, trendien ja linjausten tekemistä jopa niin, että valmistusprosessi voidaan hajauttaa ympäri maapalloa. Värisävyt eivät myöskään muutu matkalla riippuen esimerkiksi siitä millä laitteella tai näytön asetuksilla värejä katsellaan. Toisin sanoen painotuotteessa on tarkalleen värikartassa näkynyt väri, vaikka se ei olisi ihan juuri siltä näyttänyt suunitteluvaiheessa. PANTONE® tarjoaa myös erilliset värijärjestelmät tekstiilejä ja muoveja varten.
PANTONE® on kehittänyt erilaisia tuotteita, joiden avulla suunnittelijat ja valmistava teollisuus voivat kommunikoida. Lisäksi alati vaihtuvien trendien maailmassa myös erilaiset ennusteet sekä trendianalyysit ovat kuumaa tavaraa. Sisustustrendit tulevalla kaudella 2014? Tälläisista ennusteista ja tulevista värikoodauksista ollaan valmiita maksamaan reilusti, sillä ne määrittävät vahvasti tulevaa sisäänostoa ja kuluttajan massan tulevia liikkeitä. Meitä kuluttajia toki ohjaillaankin tiettyjen valintojen suuntaan, ja osittain me niitä innoissamme noudatammekin. Haluaisin kuitenkin uskoa, että myös kuluttaja itse vaikuttaa ympäristöönsä sekä tottumuksiinsa, jotka voivat puolestaa olla osa vuorovaikutusta, joka luo trendejä. Parhaimmat ideat sekä taitavimmat väriyhdistelmät inspiroivat kuitenkin myös niitä, jotka pyrkivät haistelemaan (muoti)suuntauksia sekä poimimaan parhaat joukosta valtavirran käyttöön. Kaiken tämän takana haisee tietysti myös raha. Tuskin osaan edes aavistaa, mikä suunnaton taloudellinen koneisto asettuu trendianalyysien ja värikoodistojen taakse. Eipä ole siis samantekevää, sanooko PANTONE® "Emerald Green" vai "Tangerine Tango". Tämän jälkeen vuoden väri esiintyy meikkipaleteissa, kangastossuissa, tyynyliinan kuvioissa, iltapuvuissa... ja muiden värisävyjen tulee tietysti istua yhteen tämän vuoden värin kanssa.
Värijärjestelmän lisäksi PANTONE® loi Pantone Universe -nimisen tuoteperheen, joka tarkoittaa kokoelman erilaisia tuotteita kotiin, puhelimen oheistuotteita, toimistotarvikkeita ja niin edelleen.
Niin, mutta entäpä sitten se vuoden väri 2013? Smaragdin vihreä on näin vihreän ystävälle mukava valinta, vaikka sävy sinällään ei ole ykkös suosikkini. Oma lempivärini on lähempänä sellaista perus vihreää, vähän niinkuin vihreä Olympia-renkaissa. Vihreä vuoden värinä takaa kuitenkin sen, että löydän kaupoilta kenties viime vuotta helpommin myös vihreän sävyisiä tuotteita. Seuraavaksi ajatuksemme kuitenkin jo suuntautuvat tulevaan talvisesonkiin 2014, ja mietimme, että nostaako PANTONE® vuoden väriksi vaikkapa jotain murrettua ja tummempaa?
Vinkki: Lataa täältä PANTONE® taustakuva laitteellesi!
Image Emerald 17-5641 © PANTONE®
Sources: PANTONE® North America, PANTONE Color of the Year 2013
Unelmia
-
*Tiedätkö - hiljaa hiipien*
*jätän joukon meluisan,*
*kun yllä tammien*
*näen kalpeiden tähtien *
*kukkivan.*
*Tiet haluan silottaa,*
*harvoin kulkee ku...
Mulla taas on nimenomaan vihreistä ollut aina juuri tämä emerald green suosikkini, muuten en oikein vihreistä juurikaan tykkää (paitsi mintunvihreä) :)
VastaaPoistahttp://merryweekdays.blogspot.fi/
Minttu on myös kiva sävy, ja sitäkin on ollut aika hyvin saatavilla ainakin viime vuoden aikana. Eikä sen puoleen, kyllä smaragdi kelpaa myös, mutta jos oikein pääsee oman lempparisävynsä valitsemaan, niin sitten se on perus vihreä :)
PoistaToivotaan, että vihreitä vaihtoehtoja on tänäkin vuonna tarjolla!
Kiva juttu. En ole erityisemmin vihreän ystävä, mutta jostain syystä tämä smaragdi on aina ollut pukeva väri.
VastaaPoistaSmaragdi sopii varmasti tosi napisti sinun omiin väreihisi! :)
PoistaVihreä on ikisuosikkini ja ajan kanssa ovat mieluisat sävyt menneet lämpimämpään suuntaan. Tuo Emerald on ihan hyvä sävy, mutta ei ominta minua, vaatteissa tosin voisi olla hyvä, kun on kylmä sävy. Toivon todellakin, että vihreiden - myös vaatteiden - sävyjen tarjonta lisääntyy, niitä kun ei liiaksi asti ole ollut.
VastaaPoistaIittalan kevään Celadonin vihreä miellyttää silmääni kovasti aika pehmeä sävy. Aikanaan jäi kismittämään kun en hankkinut oliivinvihreitä Teema-mukeja, niin tämä väri hyvinkin korvaa sen mainiosti ja nykyään kun Teema-mukeja saa vieläpä 0,4 l kokoisina. En minä mukeja tarvitse, mutta isoja mukeja käytän paljon (0,3 l -kokoisia on kaapissa ihan aika paljon, se on ns. pieni mukikoko), joten enköhän saan kehiteltyä jonkun "tarpeen" tuolle isommalle koolle. Pitää käydä ensin katsomassa Outletissä miltä väri luonnossa näyttää.
Tuo trendien ja värien luominen on sangen kiintoisaa. Kiinnostavaa on sekin, että vaikka tajuaa joitain niistä systeemeistä (kuten se kun näet toistuvasti jotain lehdissä/blogeissa alat osaa hyväksyä/haluta), niin silti siitä systeemistä ei ole vapaa, vaikka kuinka ajattelen jokaisen päätöksen lähtevän omasta halustani, niin näinhän se ei ole. Kiinnostavinta ja hieman huolestuttavaakin on se osa mainonnasta, jota emme huomaa tai miellä mainonnaksi, mutta joka vaikuttaa ostokäyttäytymiseemme enempi vähempi.
Kevään väri-inhokkini: lohenpunainen - öyh... Mie oon niin vanha, että olen lohenpunaisen värikauden jo elänyt (enkä siitä toipunut ;D) ja se vaan näyttää minusta karsealta. Seurailenkin tässä, jotta kuinka kauan menee siihen, että lohenpunainen alkaa näyttää joko neutraalilta tai ihan ok:lta. Väreissä sävy ja mahdollinen viereikkäinen väri ovat tosi tärkeitä minulle, jo nyt on näkynyt joitain juttuja (olisko ne tyynyjä olleet), joissa lohenpuna ei ollut niin paha, koska muita värejä vierellä.
Ja pitkän rotlan lopuksi: Tuo sun tuoli ja juliste = niin ihanat vihreät!
Vihreä on myös yksi minun suosikki väreistäni, mutta olen sitä koittanut jopa säästellen käyttää kotona, jotta ei tule kyllästymistä. Vihreästä tykkään myös vaatteissa, varsinkin kesällä kun on hieman päivettynyt.
PoistaEn olekkaan tuota uutta Iittalan sävyä vielä huomannut, mutta iik, nimenomaan bongasin päivä pari sitten lohenpunaista väriä Aalto-maljakoissa, ja se näytti ihan söpöltä. Täytyy kyllä sanoa, että lohenpunaisesta en pitänyt laisinkaan sen edellisellä kierroksella. Saapa nähdä olenko nyt jo kyseiselle värille sen verran pehmennyt, että hyväksyisin lohenpunaisen myös kotiini jossain muodossa.
Tehokkainta mainontaa ja kuluttajaa vaikuttamista taitaa olla tiettyjen tuotteiden, värien ja tuotemerkkien vilahtaminen esimerkiksi elokuvien taustalla. Katsoja ei välttämättä lähde tietoisesti analysoimaan elokuvan vaatetusta tai sisustusta, mutta leffassa vilahtaneet tyylit tulevat ainakin tutun oloisiksi, jos ei muuta. Tosin nykyäänhän nostetaan esimerkiksi suomalaisten tuotteiden näkyvyys jossakin leffassa ihan otsikoihin asti.
Itsekin olen pikku hiljaa mieltynyt joihin tuotteisiin, kun olen niitä riittävästi vaikka lehdissä ja blogeissa nähnyt. Joidenkin 90-luvun tuotteiden (jotka tekevät jo nyt tuloa takaisin) kohdalla näin ei kuitenkaan tule käymään. Liian lähihistoriaa :) Been there, done that!
Vihreä on yksi lempiväreistä. löytyy keittiön kaapeista ja seinästä ja postausta tänään tulossa muoti-vihreästä ;)
VastaaPoistaVihreä toimii aika monen eri sävyisenä. Murretut vihreät ovat ihan oma lukunsa, ja niiden kanssa kodin sisustus onkin paljon seesteisempi kuin ihan perus vihreän pinnan kanssa.
Poista